GAUDÍ I EL MODERNISME A CATALUNYA / Arts Decoratives / Alexandre de Riquer - Altres activitats -

     Inici   Modernisme   Passeig   Museu Virtual   Arquitectura   Escultura   Pintura   Arts Decoratives   Literatura   Música  

     Àrea especial Catedrals del vi   Edificis desapareguts   Modernisme funerari   Projectes no realitzats   Modernisme català fora de Catalunya  
     Bibliografia   Novetats   Propòsit   Contacti'ns   Dades d'audiència

ALEXANDRE DE RIQUER I YNGLADA   (1856-1920)
Altres activitats

 [English] [Français] [Castellano]
  Sobre Alexandre de Riquer:  Biografia   Obra:  Cartells   Decoració   Ex-libris   Literatura   Pintura   Altres activitats
  Fonts i informació complementaria:  Bibliografia   Links   Llibreria de temes Modernistes   Cultivadors de les Arts Decoratives en el Modernisme Català
  Altres activitats d'Alexandre de Riquer:  Dibuix  Dibuix industrial  Gravats, Il·lustracions i impresos  Naips  Portades de revistes  Treball en fusta  Senyeres i tapissos  Joieria  Ferro forjat i vidre  Llista d’obres
 
 Alexandre de Riquer: Verge amb nen i Guifré el Pilós amb les quatre barres de Catalunya *
     Un dibuix al·legòric de Riquer

Altres activitats:

Dibuix Llista d’obres
-Caplletra A (per "Maria" de J. Isaacs - 1883)
-El camí de la muntanya (per a "Maria" de J. Isaacs - 1883)
-Caplletra Q (1889)
-Bosc (1892)
-Gerro per realitzar en majòlica (1892)
-La casa pairal de Bassols - El conillet (1894)
-Petita historia trista (1896)
-Orla amb motius florals i animals (1895)
-Motius florals (4) (per "Crisantemes" - 1897/98)
-Paisatge nocturn amb lluna (per a "Crisantemes")
-"La il·lustració llevantina" (1900)
-Projecte per al Institut Industrial de Terrassa (1901)
-Marca editorial de la revista l'Avenç (1902)
-Segell per a l'Exposició d'Art antic (1902)
-Estudi d’ocells (1903)
-Esbossos (1905)
-Josefina de Riquer i Ynglada (1909)
-Autocaricatura: "Finis grazias voviscu"
-Casa Garcia Viver (Esbós de cartell)
-Clar de bosc
-Detall d’un arbre
-Dibuixos per estampació tèxtil
-Dues nimfes
-Flors
-La sembradora
-La vida a Bassols
-La violinista
-Maternitat
-Original per al segell de "Solidaritat Catalana"
-Santa Maria
-Set vinyetes amb sol ocell i caragol
-Tres dones
-Tres esbossos per peces de joier
-Verge amb nen i Guifré el Pilós
-Vetllades musicals selectes Perelló i Cia.
-"Vita sine literis morts est"

Senyeres Llista d’obres: 
-Senyera de la "Unió catalanista" (Museu de Montserrat)
-Senyera de l'Orfeó Català (Orfeó Català)
-Senyera del Cercle Artístic de Sant Lluc (Centre Artístic de Sant Lluc)
*

Gravat Llista d’obres:
-Figures femenines (MNAC)
-Dona asseguda al costat de l’aigua (MNAC)
-Dona amb ocell (MNAC)
-Dona amb rosa
-Processó de Setmana Santa (MNAC)
-Figura amb mantó (MNAC)
-"Maja" amb guitarra (MNAC)
-Preparació d'ex-libris
-Poema
-Diploma pel Primer Concurs d'Arts Industrials i Manifestació Artística

Il·lustracions Llista d’obres:
-Anuari de "La Il·lustració Catalana"
(1880)
-Retrats de dignataris dels "Jocs Florals" (1880)
-"Arte y Letras" Dibuixos a tinta (1882-1883)
-"Maria" de J. Isaacs (1882)
-"Los estudiants de Tolosa" (1886)
-"Para ellas" de Sánchez de Cantos Escobar (1896)
-"Rinconete y Cortadillo" de M. de Cervantes (1896)
-"Antología Americana" (1897)
-"El Ídolo" de E. García Ladevese (1897)
-"La ciencia Moderna" de Julio Broutá (1897)
-"La perfecta casada" de Fray Luís de León (1898)

-"Crisantemes" (1899)

Impresos Tipus:
-Carnets de ball
-Catàlegs d’exposicions
-Factures i cartes comercials
-Felicitacions
-Invitacions
-Marques comercials
-Menús
-Postals artístiques
-Programes
-Recordatoris
-Targetes de visita
-Títols financers, accions

Joieria algunes obres
-Messalina (esmalt, metall i pedreria de 6 cm. diàm.)
-Copa d’aliança (per la casa Masriera 1902)

Naips Dissenys
-Baralla espanyola de 48 cartes per la Fàbrica Guarro
-Altres dissenys per les cases Guarro i Comas

Tapissos Llista d’obres
-La caça
-La pesca

El dibuix és una de les arts que més va dominar Alexandre de Riquer i es a la base de tota la seva obra. El seu treball en aquest camp és immens i està bàsicament immers dintre de l’estètica modernista.
A la
llista de l’esquerra (Dibuix: Llista d’obres) es relaciona una part limitada però significativa de la seva obra en aquest camp sense cap altra aplicació específica.
Com una variant del dibuix, hem considerat altres especialitats com les il·lustracions, gravats, dissenys per estampació de tèxtils, la seva producció de naips per a les fàbriques Guarro i Comas o les portades i il·lustracions per a llibres.

Alexandre de Riquer: Dibuix "Vita sine literis mors est" Alexandre de Riquer: Dibuix "La sembradora"
Vita sine literis morts est
 
La sembradora
 
Alexandre de Riquer: Dibuix "Estudi d'ocells" Alexandre de Riquer: Dibuix "Maternitat"
Estudi d’ocells
 
Maternitat
 
Riquer: Dibuix de la part central de l'ex-libris de V. García de Paredes Riquer: Dibuix del cartell de la casa Champagne y vinos García Viver
Dibuix d’una part del Ex-libris de V. García de Paredes Esbós per el cartell de la
casa Garcia Viver
 
Riquer: Dibuix d'una escena rural dedicat a Apel·les Mestres. Riquer: Dibuix "La vida a Bassols"
Dibuix dedicat a Apel·les Mestres
 
La vida a Bassols

Dibuix industrial per estampació tèxtil: A més de l'enorme producció de Riquer en tots els àmbits del dibuix, recentment es van trobar al Museu de l’Estampació de Premià de Mar (Maresme), set projectes d’estampats dibuixats per Riquer. Aquests dibuixos procedien de la Fàbrica Ponsa Hermanos, el que sembla confirmar que Riquer també havia treballat per a la industria. Artísticament hi trobem dues tendències una naturalista y una de completament modernista en la que Riquer es mostra més original i connectat amb els moviments artístics internacionals. El tercer dibuix es el més espectacular i sorprenent, ja que es tracta d’una producció abstracta que no es corrent en el Modernisme, si exceptuem Gaudí i Jujol.
 

  Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española o per a Ponsa Hermanos, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar, n.r. 12.408 i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega. Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española o per a Ponsa Hermanos, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar, n.r. 12.447  i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega. Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española o per a Ponsa Hermanos, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar, n.r. 12.476  i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega. Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar  i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega.
  Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española o per a Ponsa Hermanos, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar, n.r. 12.425  i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega. Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española o per a Ponsa Hermanos, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar  i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega. Riquer Projecte d'estampat per a Sedera Franco-Española o per a Ponsa Hermanos, ca. 1900-1915. Procedència: Museu de l'Estampació de Premià de Mar  i article a Revista Datatèxtil nº 9 autor J. Casamartina, fotògraf Quico Ortega.

**


Naips: Riquer va dibuixar una abundant producció de baralles per a diversos fabricants de la seva època, com les cases Guarro, Comas, etc.
Actualment es conserven en el Museu de la casa Fournier de Gasteiz -Vitoria molts d’aquests dissenys.
 

  Alexandre de Riquer: Naip "As d'Ors" per a la Casa Guarro Alexandre de Riquer: Naip "As de Copes" per a la Casa Guarro Alexandre de Riquer: Naip "As de Bastons" per a la Casa Guarro Alexandre de Riquer: Naip "Cavall d'Ors" per a la Casa Guarro  
Naips d’una baralla espanyola dissenyada per a la casa Guarro
 

Il·lustracions i portades de revistes:
Segons Alexandre Cirici i Pellicer, els llibres il·lustrats son per a Riquer una de les joies del Modernisme, tant els escrits per ell mateix com els que només va decorar. Riquer, com tots els grans artistes modernistes, no va considerar la il·lustració com un simple comentari gràfic d’un text sinó que per a ell es tractava de realitzar una vertadera fusió entre el text i la imatge, que fes més expressius i més suggeridors la idea i el pensament.
 

Riquer: Enquadernació per a la revista "Joventut"
 
Riquer: Disseny de portada per a la "Revista Ibérica de Ex-Libris"
 
Riquer: Disseny de portada per a la revista "La Ilustració Llevantina"
 
Riquer: Disseny de portada per a un recull de "Cançons Catalanes"
 
Riquer: Disseny de portada per a "Hojas Selectas"
 
Riquer: Disseny de portada per a la Opera "La Fada"
 
Riquer: Portada de la "Ilustración Artística" per Rinconete y Cortadillo de Cervantes
 
Riquer: Portada per a la "Ilustración Artística"
 
Riquer: Portada per a "El Ídolo"
 
Riquer: Portada d'"Anyoranses"
 
Riquer: Portada per a "Aplech de Sonets"
 
Riquer: Portada per a "Crisantemes"
 
Riquer: Dibuix per a "Crisantemes"
 
Riquer: Portada de "Quan jo era noy"
 
Riquer: Portada de "Poesies de F. Casas y Amigó"
 
Riquer: Portada de "Los estudiants de Tolosa"
 
Riquer: Portada per a la revista "Los quatre gats"
 
Riquer: Il·lustració per a la revista "Hispania"
 
Il·lustracions per a les portades i pagines de diverses publicacions
 
Alexandre de Riquer: Una portada de la revista "Luz"
 
Alexandre de Riquer: Una portada de la revista "Luz"
 
Alexandre de Riquer: Una portada de la revista "Luz"
 
Tres portades de la revista "Luz"

Treball en fusta: Alexandre de Riquer va aconseguir també un enorme prestigi en el camp del treball artístic amb fusta, dintre d’aquesta especialitat va realitzar un nombre limitat de treballs, però d’alta qualitat tècnica i artística.
L’any 1892, funda amb el seu cosí Manel de Riquer un taller d’ebenisteria i decoració al carrer Pau Claris, 38 de Barcelona.
L’any 1894, després d’un viatge a Londres on coneix el modern art decoratiu anglès (Arts and Crafts) i queda molt influenciat pel prerafaelisme.
Es trasllada al carrer Freneria a on insta-la una casa-taller que durarà fins a 1917. En aquests tallers formarà a una gran quantitat de professionals de les arts decoratives, moltes vegades sense cap ànim lucratiu.

Riquer: Porta al Cercle del Liceu Riquer: Porta al Cercle del Liceu Riquer:  Porta de la Farmàcia Grau Ynglada
Algunes mostres de treball en fusta d'Alexandre de Riquer

Senyeres i tapissos:
Una altra de les variades activitats d'Alexandre de Riquer, era el
disseny de senyeres, llavors molt en boga a Catalunya, ja que eren - i són encara avui dia - el símbol d’entitats com Orfeons, Institucions culturals, Partits polítics, Ateneus, etc. Dintre d’aquest camp d’elements decoratius sobre base tèxtil, també va desenvolupar alguna interessant activitat com dissenyador de tapissos.

Riquer: Tapis "La pesca"

Riquer: Tapis "La caça"

Riquer: Senyera del Cercle artístic de Sant Lluc

Tapís: La pesca Tapís: La caça Senyera

Riquer: Copa d'aliança (1902) per a la Casa Masriera

Riquer: Joieria "Messalina"

Joieria: també una important dedicació a la joieria, treballant per als germans Masriera i altres joiers de Barcelona, creant una gran quantitat d’obres d’alt valor, tant pels materials usats, com pel seu exquisit disseny.
En son bona mostra el medalló Messalina a l’esquerra i el calze adjunt.

 

 

Riquer: Vidriera "Poesia" al Palau Güell

Ferro forjat: No tenim constància concreta de feines de Riquer en aquest camp. Si en canvi tenim noticies de la seva afició com a col·leccionista existint dades d’una important quantitat de peces que va anar reunint, freqüentment procedents del mon rural.

Vidre: En podem veure la seva creació "La poesia" per al Cercle del Liceu.
També tenia una important col·lecció de vidres antics d’aplicacions diverses que actualment s’exposen al Museu del Cau Ferrat de Sitges.

   
 Imatge amb * publicada amb autorització del Cercle Artístic de Sant Lluc.
 Imatges amb ** publicades amb autorització pel que fa als originals del Museu de l’Estampació de Premià de Mar i pel que fa a les fotografies del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa.
 

PUJAR

ANTERIOR

POSTERIOR

INICI