[English]
[Français]
[Castellano] |
Veure també:
|
Can
Bartra xxxxx
Casa Coll i Regàs
xxxxx
La Beneficiència
xxxxx
|
Edificis:
Mercat "El Rengle" Casa
Boada Casa Parera Casa
Palau CasaSisternes
Escorxador
Ajuntament Residència
de Sant Josep |
Passejant
a través del Modernisme a Mataró |
Informació general sobre
Mataró |
Links
a d'altres Webs sobre Modernisme a Mataró |
Altres poblacions amb interessants obres Modernistes |
|
|
Es tracta d'un edifici
allargat que ocupa el centre de la Plaça Gran amb tendes a banda i
banda. El projecte inicial de construcció d'aquest mercat va ser fet
per l'arquitecte Emili Cabanyes el
1891. L'any 1893, Josep Puig i Cadafalch va
reformar la teulada amb una nova decoració de ferro forjat i de ceràmica. |
|
Edifici projectat per
l'arquitecte i mestre d'obres Jeroni Boada i construït als
voltants de 1870.
Recentment restaurat, l'edifici té alguns elements arabitzants i la
façana exhibeix una gran fantasia. A cada cantonada hi ha una petita
torre rodona amb columnes que suporten un sostre de teules àrabs. La
casa està coberta amb varies teulades i el conjunt es coronat amb una cúpula
amb un mirador a quatre vessants. De fet, aquest edifici va ser construït
abans del període Modernista, però mostra
alguns dels elements que mes tard va adoptar aquest estil.
|
|
Construïda l'any 1894
segons projecte de Josep Puig i Cadafalch,
aquesta casa es una de les primeres que mostren el geni de l'arquitecte modernista.
L'edifici està coronat per un conjunt d'escultures neo-gotiques atribuïdes
a Eusebi
Arnau, i presenta a la façana balcons de ferro forjat
Els esgrafiats de la façana mostren flors i altres motius vegetals
sobre una imitació de maó vist.
|
|
L’arquitecte d’aquesta
casa es desconegut, però alguns elements interiors de l’edifici es
classifiquen
dintre del Modernisme.
La decoració sota el ràfec recorda l’estil romànic llombard.
|
|
Es tracta probablement de
la primera casa projectada per Josep Puig i Cadafalch
l’any 1891 en que va obtenir el títol d’arquitecte.
Es un edifici molt senzill edificat amb la intenció del seu propietari
de dedicar-lo a lloguer. Te dos nivells i un pati posterior. La part mes
interessant es la decoració ceràmica especialment sobre les finestres
de la planta superior.
El primer propietari va ser el metge quirúrgic Ernest de Sisternes i Bruguera,
també músic i compositor.
Visites no autoritzades a l'interior.
|
|
Aquest conjunt d'edificis
projectat per l'arquitecte Melcior de Palau i Simón l'any 1914 va ser
ja dissenyat com a escorxador.
El conjunt te tres naus unides per porxos, corrals, una casa del
guardià i un dipòsit elevat d'aigua, tots ells construïts en estil Modernista.
Aquest es un interessant exemple de Modernisme industrial, que
actualment es conserva per dedicar-lo a magatzem municipal.
El dibuix de les naus es senzill amb columnes construïdes amb maó,
parets estucades amb finestres acuradament dissenyades i incorporant una
lleugera decoració ceràmica.
El tancament de ferro forjat es molt interessant especialment al voltant
de la porta d'entrada.
El dipòsit d'aigua elevat de planta octogonal també està decorat amb
dibuixos de ceràmica amb series de tres finestres construïdes en maó
a cada un dels vuit costats, en total vint-i-quatre finestres, estant el
conjunt cobert amb teules àrabs.
A causa de la seva utilització com a dipòsit municipal, les visites no
son permeses a l'interior.
|
|
L'ajuntament
de Mataró es un edifici anterior al Modernisme, però
el sostre de la Sala de
Sessions va ser dissenyat per Puig i Cadafalch
l'any
1893, durant el període en que va ser arquitecte municipal de Mataró.
Aquest enteixinat del sostre està adornat amb símbols nacionals catalans,
escuts i sanefes. |
|
Edifici projectat com a
escola per l’arquitecte Eduard Ferrés i Puig l’any 1906 i acabat el 1912.
Aquest bonic edifici te tres pisos i s’utilitza actualment com a
residència de la tercera edat. La decoració realitzada bàsicament amb
ceràmica i ferro forjat es típica del Modernisme.
Els esgrafiats en les parets exteriors que envolten les finestres son
d’una gran originalitat amb diferencies amb els dissenys Modernistes mes
freqüents.
El sostre sobrevola les parets amb un ràfec suportat per mènsules
lleugerament decorades.
|